« 夢の歌声!!ホワイトブレスシュート | Main | いけない、おいらんになってしまう!! »

なぜ神柱現出確率が一番高いのがメキシコなのか

Sorano
・・・小野敏洋でメキシコといえば、やはり当然のようにあの作品を思い起こしてしまうのですが、残念ながら1巻の帯のアオリ文句は「『バーコードファイター』『ネコの王』の鬼才」なのでした(まあ、この二つもスゴい作品ですが・・・特に前者(笑))。というわけで、『そらのカナタの!』からヒロインのそらの。中学生なのに、『ヒャッコ』のカトウハルアキに2巻の帯で「俺の嫁」宣言されてしまってますが果たして良いのか(笑
#小野敏洋は確かに「鬼才」ですが、それ以上に、クラシカルなSFをクラシカルにまとめる才能のある人だと思います(長谷川裕一にちょっと似てるかも)。どのあたりがクラシカルかというと・・・リウの髪型がどうしても『超人ロック』にしか見えないところとかでしょうか(笑

近時、特定のキャラクターに対する愛着を示す定型表現として、「~は俺の嫁」という表現が用いられることがしばしばある。この表現は、現代日本社会が単婚小家族をユニットとして形成されており、そのユニットへの参入はそれ相応の価値を含みこんだ営為であり、なおかつ、ロマン主義的感情の順接的な表現である、という前提によっているものと考えられる・・・すなわちここには、「恋愛」という「愛着」と、「結婚」という「制度」とは矛盾無く結びつくという価値が示されている。
ところで、「恋愛結婚」というシステムは、ヨーロッパにおいても中世から近世にかけて、とりわけプロテスタンティズムに即する形で「神聖にしてかつ世俗的な家庭」の権威化と、その中での男性原理の前景化の過程で、フィクティヴに構築されてきたものである(前野みち子『恋愛結婚の成立』・・・ヨリ一般的には、フーコー『性の歴史』)。このフィクティヴな価値が、明治期以降に我が国に移入された際、そこに「進歩」の価値を見出す代償として、江戸時代、すなわち「前近代」の家族関係が「封建的」なものとしてやはりフィクティヴに仮構され、単線的な歴史段階に序列化されたことも、やはり周知のことであろう(上野千鶴子『近代家族の成立と崩壊』)。
しかし、そもそも「恋愛」という本来パトス的な、あるいはデモーニッシュなものを「意思」と結合させて制度化(馴化、と言い換えても良いかもしれない)するこの一連の回路は、「近代」というシステムそのものが抱え込んでいる矛盾をそのまま体現しはしないか、という反論も当然あり得る・・・にも関わらず、この業界において「~は俺の嫁」という宣言が有効に機能するのであれば(例えば『MCあくしず』第6号の特集は「F-Xは俺の嫁」である)、オタク的ななにものか、というのは、私が想定しているような自己言及的な所作に導かれたポストモダン的価値(たとえばこんな)ではなく、フィクティヴに構築された<近代>の価値を「敢えて」選び取ろうとする場なのかもしれない・・・例えば、本田透の一連の議論は、極めてクラシカルに、再生産に付随する「資本主義的」矛盾を指摘するものだが、その文脈からは「~は俺の嫁」という宣言はどのように定位されることになるだろうか。

|

« 夢の歌声!!ホワイトブレスシュート | Main | いけない、おいらんになってしまう!! »

「アニメ・コミック」カテゴリの記事

Comments

My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a number of websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

Posted by: minecraft games | May 06, 2015 at 06:24 AM

Excellent way of telling, and fastidious post to obtain facts regarding my presentation focus, which i am going to present in school.

Posted by: minecraft games | April 07, 2015 at 04:07 PM

Hi! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the superb work!

Posted by: what is the best free music download site | February 16, 2015 at 12:02 PM

Great post. I was checking continuously this weblog and I'm impressed! Very useful info specially the closing phase :) I take care of such info a lot. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

Posted by: Quest Bars | February 08, 2015 at 08:17 PM

I do not even know how I ended up here, but I thought this post was once great. I do not recognise who you might be but definitely you are going to a well-known blogger should you are not already. Cheers!

Posted by: la mujeres mas hermosas | January 29, 2015 at 01:19 PM

This article offers clear idea in support of the new people of blogging, that genuinely how to do blogging. blogesaurus.com quest protein bars

Posted by: quest protein bars sale | January 24, 2015 at 07:30 PM

Admiring the hard work you put into your blog and detailed information you present. It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information. Excellent read! I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.

Posted by: best dating sites | December 19, 2014 at 08:36 AM

Hi there! This article could not be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I will send this post to him. Fairly certain he will have a very good read. Many thanks for sharing!

Posted by: best dating sites | December 05, 2014 at 11:04 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57426/40404303

Listed below are links to weblogs that reference なぜ神柱現出確率が一番高いのがメキシコなのか:

« 夢の歌声!!ホワイトブレスシュート | Main | いけない、おいらんになってしまう!! »