« 大きな歴史を食べちゃった(光は東方より・13) | Main | 言い訳は用意しておきましょう »

きっと五丈原にも温泉があるに違いない

Ekitoku
・・・まさか自分がこのネタのイラストを描くことになるとは思いませんでしたが(笑)、『一騎当千DD』から張飛益徳(個人的には「翼徳」の方を使いたい感じ)。初代の『一騎当千』のときはあまりにネタ過ぎてついていけない感じだったのですが、『DD』は何故かするずるとオンエアを見続けてしまいました・・・世代的な問題なのかもしれませんが、字幕で「成都学園一年 張飛益徳」とか出されると、それだけで笑えてしまいます。
#しかし許猪に負けるのは能力的にいかがなものか(いやほら、張飛武力99だし)。
##しかし最近のアニメは、どうしてもオチに温泉を持って来たがるのですな。『おとぎ銃士赤ずきん』も温泉だったし(笑
###『さよなら絶望先生』なんか初回から温泉だったし(笑

最近とあるきっかけで、東浩紀の『ゲーム的リアリズムの誕生』を精読する機会があり、それと併せて『コンテンツの思想』を読んだのだが、後者のうち、桜坂洋・新城カズマとの対談がなかなかに面白かった。というのは、東浩紀も桜坂洋も、イラストを描くときに「オーソドックスに目から描く」と述べており、そのことと、東浩紀が他の対談でこだわっている「キャラ」にグラフィカルなイメージが必須であるかどうか、という問題がリンクしているのではないか、という気が少ししたからである。
東浩紀は、キャラの「固有名」の創作について、その構造を理解できないと述べている。だからこそ、「小説には言葉の世界しかなくて、虚構の固有名しかないのに、それが固有名として力をもっている」として、評論と小説が本質的に違う、という立場を取るのであろうし、逆に、東浩紀が「オーソドックスに目から描く」イラストには、「固有名」としてのキャラの本質は備わることが無いのだろう(創作者である桜坂のイラストには備わるのかもしれない)。『動物化するポストモダン』では、「萌え記号」だけの単一の層としてデータベースがイメージされ、消費の観点からはその組み換えによって「萌えキャラ」を創作しうる、という理解が示されていたが、創作の側の観点からは、データベースには「キャラクター」の層も存在する、というように論が修正されているのも、この事情を反映しているのだろう。
このあたりは、小説もイラストもネタ程度にしかかじっていない私には、心情的によくわかるところである・・・思うに、評論という作業は、創作(キャラの「固有名」の創作も含む)の手段から疎外された立場から、創作を行いうる人々が造り上げる価値を収奪し、その交換過程において言説の価値を仮構する、という、エンゲルス的な意味での「生産者の仲介的階級としての商人」の所業(G-W-G’)なのではないだろうか・・・おそらく、評論家は「小説」の価値に、自らが参画できないからこそこだわるのだろう。
#当然、私がこのように「張飛」をネタにイラストを描いても、そこに「キャラ」は立ち上がってこないはずである(笑

|

« 大きな歴史を食べちゃった(光は東方より・13) | Main | 言い訳は用意しておきましょう »

「アニメ・コミック」カテゴリの記事

Comments

It's an remarkable piece of writing designed for all the web users; they will get advantage from it I am sure.

Posted by: minecraft games | April 09, 2015 at 09:56 AM

Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely helpful information specifically the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and good luck.

Posted by: fotos de mujeres preciosas | April 08, 2015 at 06:25 PM

It's perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or suggestions. Maybe you could write next articles referring to this article. I want to read even more things about it!

Posted by: quest protein bars online australia | March 21, 2015 at 08:11 AM

Hi everybody, here every one is sharing these kinds of familiarity, so it's fastidious to read this webpage, and I used to pay a quick visit this web site all the time.

Posted by: quest protein bars free sample | March 01, 2015 at 06:42 PM

Have you ever thought about publishing an ebook or guest authoring on other sites? I have a blog based on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my viewers would appreciate your work. If you're even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

Posted by: %anchor_text% | February 20, 2015 at 12:16 PM

fantastic issues altogether, you just received a brand new reader. What might you recommend in regards to your submit that you just made some days in the past? Any sure?

Posted by: cashnetusa | February 13, 2015 at 01:43 AM

Hey there this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

Posted by: match.Com | February 11, 2015 at 12:34 PM

Saved as a favorite, I like your website!

Posted by: payday loans no credit check | January 31, 2015 at 04:57 AM

WOW just what I was looking for. Came here by searching for best dating sites

Posted by: las mujeres ma hermosas del mundo | January 29, 2015 at 10:03 AM

Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no back up. Do you have any methods to prevent hackers? blogesaurus.com quest protein bars

Posted by: quest bars wholesale uk | January 23, 2015 at 09:11 AM

It's actually a great and useful piece of information. I am glad that you simply shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

Posted by: best dating sites | January 07, 2015 at 04:17 AM

It's in reality a nice and useful piece of information. I am glad that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

Posted by: best dating sites | January 01, 2015 at 09:23 AM

I all the time used to study paragraph in news papers but now as I am a user of net therefore from now I am using net for content, thanks to web.

Posted by: Best Dating Sites | December 19, 2014 at 10:41 AM

>文月さま

コメント有難うございます。「ヒロインの名前がありえない」といえば私は『ゲド戦記』の邦訳を思い起こすのですが・・・ヒロイン格なのに「ノコギリソウ」って(笑

このあたり、適当に「冗談」で書いているところなのですが、本文で触れている「固有名」は、伊藤剛さんの『テズカ・イズ・デッド』で「キャラ」と「キャラクター」が区別されている、ということを踏まえて、「人がキャラをキャラとして認識する決定的な条件」が「図像」に対する「固有名の名指し」である、とされているところから来ています(p.92)。なので、いわゆる「固有名詞」とは少し違う意味なのです・・・わかりにくくてスミマセンです。

最終話で温泉、というと、私は個人的に『竹本泉のいろいろぶっく』なのですが(笑
#『こいこい7』は3巻くらいまで読んだ気がするのですが・・・シリアス展開になるのですか?


Posted by: 鏡塵 | July 26, 2007 at 02:39 AM

 名前の音や字のイメージから、キャラの表面上の美醜や性格、作中の重要度が計れるようにパターン化されている事は多いと思いますよ。
 これは、講談物の時代からそうかと?

 とある翻訳者さんが海外の作品を絶賛していた時に「でも、ヒロインの名前がありえないから翻訳しても売れないだろう」とか書いた覚えが。

 それはそうと「最終回は温泉」には『こいこい7』という金字塔がありますよ。
 前話までのシリアス展開を全て放り出し、何事もなかったかのように全裸での温泉ドタバタ話で閉めたという、誰もが予想しえなかった結末。
 この野心的かつ前衛的センスに対抗しうる温泉話をわたしは知りません。

Posted by: 文月文 | July 24, 2007 at 05:17 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57426/15795887

Listed below are links to weblogs that reference きっと五丈原にも温泉があるに違いない:

» きっと五丈原にも温泉があるに違いない [フォマルハウトの25度上]
本ブログの注釈です。だんだん間隔が開いてしまってますが(泣 ■一騎当千DD 「D [Read More]

Tracked on February 03, 2008 at 02:27 AM

« 大きな歴史を食べちゃった(光は東方より・13) | Main | 言い訳は用意しておきましょう »