« バルトは多分全日のファンになっただろう(表徴の<帝国>・1) | Main | 化け猫は別に「動物化」してるわけじゃないな(表徴の<帝国>・3) »

「メガネ」と「メイド」は俳句の季語にあたることになるのか(表徴の<帝国>・2)

kokuri
桑原ひひひ『きつねさんに化かされたい!』から、きつね娘こくり。例によって内容全然知らないままにネタとして帯だけで購入(アオリは「メガネ&メイド好きなアナタには特にオススメ!」(笑))。しかしこの作品、こくりのメイド服(といっても化けてるだけなのでいろいろパターン豊富)と一連のメガネネタを除くといっそ清々しいほどに内容が減衰します・・・生あぶらあげをそのままはぐはぐ食べるシーンはちょっとツボだったけど(笑)。
#しかし、こくりの母の葉子が「妖狐」と間違われたとき(といっても九尾の狐だから妖狐には違いないのだが)、火を噴くのを期待してしまった私はもはや年寄りですなあ。
購入してざっと目を通してみたのだが、昨年末に出版されたバルトの『表徴の帝国』の新訳の邦文タイトルが『記号の国』となった経緯についてはどうやらとりたてて言及が無いようである(あるいは、著作集に収められた他の訳文との整合性のためかもしれない)。しかし、原題が"L'Empire"であって"L'Etat"でない以上は、やはりここはタイトルに<帝国>を読み込みたいところである・・・とはいえ、先にネグリ=ハートの<帝国>の概念について言及したのは、この概念がグローバリゼーションを前提とした<ネットワーク>と親和性が高く、そこでは物理世界における生産に代わって「非物質的生産」が語られる、という局面に思考が跳躍したからに過ぎないのだが(市田良彦「貨幣の帝国的循環と価値の金融的捕獲」(『非対称化する世界 <帝国>の射程』所収))。
ともあれ、『記号の国』として『表徴の帝国』を再読して改めて思ったのだが、バルトが語る「エクリチュールの国」日本のあり方は、昨今の<萌え>についての言説に極めて近接している印象を受ける。日本食を前にした時、都市に降り立ったときの「中心のなさ」の観察もそうだが(バルトによれば、すき焼きが「果てしなく長い時間がかかる料理」なのは、調理が難しいからではなく「始まりをしめすものしかない」からである(笑))、やはりもっとも近似性があるのは俳句についてのフラグメントであろう。「すべてのものを意味で湿らせてしまう」西欧文化と対蹠的な、「言葉に節度をもたせる」ことによって立ち現れる「言葉の中断」という様式・・・そこには「シニフィアンの支配があまりにも大き」いからこそ生じる独特の鑑賞形態が描出されている。この観察がオリエンタリズムに彩られた印象論としての「日本論」であることは勿論だが、しかしこの鑑賞形態こそは、まさしく<萌え>的なタームを前にした際の我々の振る舞いを正しく言い当ててはいないだろうか?
#少なくとも西欧人は、帯に「メガネ」とか「メイド」とか書かれただけで内容空虚なことが判りきっているマンガを敢えて購入したりはしないだろうなあ(笑)。

|

« バルトは多分全日のファンになっただろう(表徴の<帝国>・1) | Main | 化け猫は別に「動物化」してるわけじゃないな(表徴の<帝国>・3) »

「アニメ・コミック」カテゴリの記事

Comments

Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. It's always useful to read through articles from other authors and practice something from other websites.

Posted by: minecraft games download | May 06, 2015 at 04:40 AM

Your style is really unique compared to other people I've read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this blog.

Posted by: minecraft games | April 07, 2015 at 11:15 AM

Whoa! This blog looks exactly like my old one! It's on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!

Posted by: quest protein bars wholesale | March 21, 2015 at 09:20 AM

Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's the blog. Any responses would be greatly appreciated.

Posted by: free music downloads | February 27, 2015 at 12:00 PM

Very good info. Lucky me I discovered your site by accident (stumbleupon). I've saved it for later!

Posted by: free music downloads | February 17, 2015 at 08:15 PM

I simply couldn't go away your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the standard info an individual supply on your visitors? Is going to be back often in order to inspect new posts

Posted by: match.com | February 14, 2015 at 06:38 PM

Hi, after reading this awesome post i am too glad to share my knowledge here with mates.

Posted by: minecraft free download | February 10, 2015 at 10:14 AM

If you desire to get much from this paragraph then you have to apply such methods to your won webpage.

Posted by: best dating sites | January 07, 2015 at 09:25 PM

Pretty! This was a really wonderful article. Thank you for supplying these details.

Posted by: best dating sites | January 07, 2015 at 04:04 AM

Thanks on your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you are a great author.I will make certain to bookmark your blog and may come back sometime soon. I want to encourage that you continue your great writing, have a nice holiday weekend!

Posted by: best Dating Sites | December 24, 2014 at 12:47 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57426/4767010

Listed below are links to weblogs that reference 「メガネ」と「メイド」は俳句の季語にあたることになるのか(表徴の<帝国>・2):

« バルトは多分全日のファンになっただろう(表徴の<帝国>・1) | Main | 化け猫は別に「動物化」してるわけじゃないな(表徴の<帝国>・3) »