« 宇宙人東京に現る(しかも二体) | Main | 超兵器図書委員長 »

ガイアの夜更け

strungle
仕事が一段落したのでいろいろネタ元を仕入れてきたのだが、さしあたっては大和田秀樹『超大魔法峠』から。とても原作の筆致は真似できないのだけど(笑)。佐々木健介-天山広吉戦の写真から起こしたのだけど、ストラングルホールドγって、こうして見るとどこが極まってるんだか一見わかりにくい技なんだなあ(註:梃子の原理で、腿の後ろで相手の首を後ろから極めています)。
プロレスを見るようになってもう10年くらいになるが、そのきっかけになったのは『レッスルエンジェルス』(GREAT)であった。そこそこ人気があったらしく何作か出たように覚えているが、ところどころ現実のプロレスをネタに引くところがあったりもして微笑ましかった(「スナイパー・シスターズ」とかね)。そういやムーンサルト・プレスが使いにくかったなあ・・・私は小橋健太(現・建太:プロレスリングNOAH)のファンだったので、フィニッシュにはムーンサルトを選びたかったのだが。小橋も今は豪腕ラリアットで絶対王者になってしまったけど、当時はムーンサルトしかフィニッシュホールドがなくて異様に苦労していた印象がある。
さて、『レッスルエンジェルス』はカードゲーム形式を取っていて、カテゴリ別のカードを場に出すことで技をかける仕組みだったのだが、投げ技や飛び技には派手なものがいくらでも思い浮かぶのに、派手なサブミッションはあまり思い浮かばない。勿論、アンクルホールドや腕十字なんかは入れば一瞬で決まるのだが、総合格闘技とは違い、プロレスのフィニッシュホールドには説得力が必要なので(ロラン・バルト「レッスルする世界」)、サブミッションをフィニッシュに選ぶのは結構リスキーなのかもしれない。ケンドー・カ・シン(フリー(だっけ?))のヴィクトル式腕十字や、田中稔(新日本プロレス)のミノルスペシャルは派手なサブミッションとして見た目にも説得力があるが、その意味ではやはり、低空ドロップキック→ドラゴンスクリュー→フィギュア・フォー・レッグロックという一連の流れをドラマティックに再生した武藤敬司(全日本プロレス)はプロレスの天才であろう。
そういえば、女子プロには最近、あまりサブミッションを売りにした選手は少ないように思える。業界自体が狭くなってしまったので、サブミッションを説得力あらしめるほど使い続けることのできる選手が少なくなった、ということだろうか。長与千種のガイアジャパンもクローズするそうだし、寂しい限りである。個人的には里村芽衣子にがんばってもらいたい。
#あ、今回オチがない・・・(笑)。

|

« 宇宙人東京に現る(しかも二体) | Main | 超兵器図書委員長 »

「アニメ・コミック」カテゴリの記事

Comments

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

Posted by: Quest bars | May 06, 2015 at 04:23 PM

What's up all, here every person is sharing such familiarity, thus it's good to read this website, and I used to pay a visit this webpage all the time.

Posted by: best eye wrinkle cream | March 05, 2015 at 04:06 AM

I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I'm not very web savvy so I'm not 100% sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Kudos

Posted by: %anchor_text% | February 20, 2015 at 11:22 AM

What i do not realize is in reality how you're no longer actually much more neatly-appreciated than you may be now. You are so intelligent. You realize thus considerably in the case of this matter, made me individually imagine it from so many various angles. Its like women and men aren't interested until it's something to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. All the time care for it up!

Posted by: minecraft free download full version | February 11, 2015 at 09:47 PM

Hello, after reading this amazing post i am too glad to share my know-how here with colleagues.

Posted by: best dating sites | January 12, 2015 at 05:33 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/57426/2290105

Listed below are links to weblogs that reference ガイアの夜更け:

« 宇宙人東京に現る(しかも二体) | Main | 超兵器図書委員長 »